zaterdag 27 februari 2016

Een dagje naar... de Mourne Mountains

Vanuit Belfast ben je eigenlijk in no-time op het platteland, het maakt niet uit welke kant je oprijdt. Ik neem me continu voor om wat meer op pad te gaan, maar het komt er (nog) niet zo veel van - ik geef het weer de schuld. ;)

Gisterochtend zag de weersvoorspelling er goed genoeg uit (lees: lichte regen en bewolkt) dus was het tijd voor een road trip naar de Mourne Mountains. Ik was al eens naar Murlough Beach geweest, en het is minder dan een uur rijden vanaf Belfast. We waren nog maar net op weg toen het begon te plenzen (zelfs de BBC heeft het dus wel eens fout) maar dat mocht de pret niet drukken. De wegen in County Down zijn echt leuk, ik kan erg genieten van de bochtige weggetjes en de glooiende heuvels.

Het regende nog een beetje toen we bij het strand waren aangekomen en de wandeling was dus best verfrissend!

Ik blijf het trouwens apart vinden: bergen die uitkomen in de zee. Nóg aparter was het vervolg van de trip: de Mourne Coastal Route. Als je die route volgt ga je namelijk omhoog de bergen in terwijl links van je de Ierse zee is. Super cool! De typische stenen muurtjes, het verweerde en ruige landschap... ik word daar gewoon gelukkig van. Er zijn meerdere routes die je kunt volgen, zoals de High Mournes Scenic Route - deze volgden we op de terugweg, ook al zo gaaf!


Het doel van vandaag is de Silent Valley: het waterreservoir voor Belfast en omgeving. Via een geweldige 'scenic route', vol steile klimmetjes en spannende afdalingen kwamen we hier aan. De parkeerplaats was zo goed als leeg en we besloten de Mountain Trail te volgen. Op een gegeven moment kom je bij de Mourne Wall: een 35 km lange muur die over de verschillende bergtoppen gaat. Er bestaat een Mourne Walk Challenge, en ik zou die graag eens gaan proberen. Vandaag houden we het bij een paar kilometer. ;)

Tijdens de wandeling was het (gelukkig) helemaal droog en konden we volop genieten van de rust en het uitzicht. De flarden mist, de ruige rotsen en de geel/paars/grijs/bruintinten van het landschap zorgden voor een haast mystiek sfeertje...





Het was een heerlijke road trip, en ik kan niet wachten om meer van de Mourne Mountains te gaan zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten